ELEKTRİK TEKNOLJİLER ALANI

ELEKTRİK TEKNOLJİLER ALANI

01.12.2012 4743

EĞİTİM ÖĞRETİM VE MESLEK

Bilim ve teknolojide yaşanan hızlı değişim, bireyin ve toplumun değişen ihtiyaçları, öğrenme öğretme teori ve yaklaşımlarındaki yenilik ve gelişmeler, bireylerden beklenen rolleri de doğrudan etkilemiştir. Bu değişim; bilgiyi üreten, hayatta işlevsel olarak kullanabilen, problem çözebilen, eleştirel düşünen, girişimci, kararlı, iletişim becerilerine sahip, empati yapabilen, topluma ve kültüre katkı sağlayan vb. niteliklerdeki bir bireyi tanımlamaktadır. Bireylerin ve toplumların eğitimden beklentilerinde ön planda meslek edinme yer almaktadır. Mesleki eğitim; millî eğitim sisteminin bütünlüğü içinde tarım, sanayi ve hizmet sektörleri ile birlikte tüm mesleki ve teknik eğitim hizmetlerinin planlanması, araştırılması, geliştirilmesi, düzenlenmesi ve koordineli yönetim, denetim ve öğretim etkinliklerini kapsamaktadır. Mesleki ve teknik eğitim uygulamaları içinde yer alan belli plan ve program dâhilinde yapılan bu eğitim faaliyetlerinin amacı, toplumun devamlılığını sağlayacak uzman bireyler ve üretimin her kademesinde ihtiyaç duyulan nitelikli ara eleman gücü yetiştirmektir

Mesleki ve teknik eğitim alan programları, bireyleri iş hayatına hazırlamak amacıyla tasarlanmış olup iş gücü piyasası ihtiyaçları ve iş analizi yaklaşımını esas alır. Bu yaklaşımda meslekler analiz edilerek meslek profili tanımlanır ve meslek elemanının yapması gereken iş/görev ve işlemler belirlenir. Bir yandan öğretim programı, söz konusu iş ve işlemleri yerine getirebilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri, tutum ve tavırları kazandırmayı dersler ve kazanımları yoluyla ortaya koyarken eğitim etkinlikleri bu çerçeveye uygun olarak bireyleri iş hayatına hazırlayacak şekilde planlanır.

Eğitim sistemimizin temel amacı değerlerimiz ve yetkinliklerle bütünleşmiş bilgi, beceri ve davranışlara sahip bireyler yetiştirmektir. Bilgi, beceri ve davranışlar, öğretim programlarıyla kazandırılmaya çalışılırken değerlerimiz ve yetkinlikler bu bilgi, beceri ve davranışların arasındaki bütünlüğü kuran bağlantı ve ufuk işlevi görmektedir.

Çağımızda yaşanan gelişmeler; mesleklerin, ticaretin ve ekonominin çeşitlenmesinin nedenlerinden biri hatta en önemlisidir. İş piyasasının araçlarının çeşitlenmesi, sanal ortamın sıklıkla kullanılması, yüz yüze iletişimi zayıflatmıştır. Bu hızlı değişim, yapılan işte ve üretilen malların kalitesinde insan unsurunun ne denli önemli olduğunu ortaya koymuştur.

Millî, manevi, ahlaki ve insani tüm değerlere sahip meslek elemanlarının yetiştirilmesi; esnaf ve sanatkârlar arasındaki güven ve iş birliğinin canlandırılması; nezaket, sevgi, saygı vb. değerlerin iş hayatında hayat bulması toplumsal ihtiyaç hâline gelmiştir. Meslek örgütleri -Ahilik teşkilatı başta olmak üzere- Türk toplumunun meslek hayatının yanında sosyal ve kültürel hayatını da düzenlemiştir.

Ahlaki ilkeler çerçevesinde işini yapan meslek erbabı diğer meslektaşlarından her zaman bir adım öne çıkmaktadır. Ahilik kültürü, meslek ahlakının tarihimizdeki en önemli örneğidir. Bu kültürün yapı taşları olan sevgi, saygı, yardımlaşma, hayırseverlik, iş birliği, doğruluk, dürüstlük ve güvenilirlik gibi değerlerin yaygınlaşması iş ve ticaret dünyasına dinamizm kazandıracaktır.

ELEKTRİK-ELEKTRONİK TEKNOLOJİSİ ALANI

Elektrik-elektronik sanayisi, küresel düzeyde hızla değişen pazar ve rekabet koşulları nedeni ile sürekli ve dinamik bir gelişim içindedir. Bu özellikleri nedeni ile elektrik-elektronik sanayisi, stratejik bir sanayi olarak ülkelerin yakın ilgisini çekmekte ve bu sektör için devletler tarafından özel planlamalar yapılmaktadır. Özellikle hızla küreselleşmekte olan bu sektörde rekabet büyük yoğunluk kazanmakta ve sanayileşmiş ülkeler bu sektörün korunması ve rekabet gücünün geliştirilmesi için özel politikalar uygulamaktadır.

Elektrik-Elektronik Teknolojisi Alanı Çerçeve Öğretim Programı’nda aşağıdaki dallar yer almaktadır.

1. Asansör Sistemleri

2. Elektrik Tesisatları ve Dağıtımı

3. Elektrikli Cihazlar Teknik Servisi

4. Elektronik ve Haberleşme

5. Endüstriyel Bakım Onarım

6. Savunma Elektronik Sistemleri

Okulumuzda Elektrik Tesisatları ve Dağıtımı Dalı ile Endüstriyel Bakım Onarım Dalı mevcuttur.

Bu doğrultuda Elektrik-Elektronik Teknolojisi alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır.

Bu programı tamamlayan öğrenciye aşağıdaki ortak bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.

• Yeni çağ becerileri ve tasarım odaklı düşünme yaklaşımı doğrultusunda “meslek etiği ve Ahilik, iş sağlığı ve güvenliği, teknolojik gelişmeler ve endüstriyel dönüşüm, çevre koruma, girişimci fikirler, iş kurma ve yürütme, fikrî ve sınai mülkiyet hakları” konularında mesleki gelişim sağlayacak beceriler kazanma

• İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak temel elektrik-elektronik, ölçme ve temel mekanik uygulamalarını tekniğine uygun şekilde yapma

Elektrik Tesisatları ve Dağıtımı Dalı

• Elektrik İç Tesisleri Yönetmeliği’ne göre elektrik tesisatlarını yapma

• Elektrik-elektronik devre hesaplamaları ve temel elektrik devre kanunları deneylerini yapma

• Bilgisayarlı simülasyon yazılımlarında elektronik devreleri çizme, simülasyonlarını yapma ve baskı devrelerini çizme

• Elektrik İç Tesisleri Yönetmeliği’ne, Elektrik Kuvvetli Akım Tesisleri Yönetmeliği’ne ve Elektrik Tesislerinde Topraklamalar Yönetmeliği’ne uygun olarak elektrik tesisatı kuvvet ve kumanda panolarını hazırlama

• Bilgisayarlı çizim programında İç Tesisat Yönetmeliği’nden ve üretici firmaların katalog bilgilerinden faydalanarak elektrik tesisat projelerini hazırlama

• Elektrik İç Tesisleri Yönetmeliği’ne, Elektrik Kuvvetli Akım Tesisleri Yönetmeliği’ne ve Elektrik Tesislerinde Topraklamalar Yönetmeliği’ne uygun olarak kontrol panolarını hazırlama

Endüstriyel Bakım Onarım Dalı

• Elektrik Kuvvetli Akım Tesisleri Yönetmeliği’ne göre elektrik makineleri ile ilgili kumanda devreleri, hidrolik-pnömatik devreleri ve endüstriyel elektrik sistemleri kurma

• Elektrik-elektronik devre hesaplamaları ve temel elektrik devre kanunları deneylerini yapma

• Bilgisayarlı simülasyon yazılımlarında elektronik devreleri çizme, simülasyonlarını yapma ve baskı devrelerini çizme

• Elektrik Kuvvetli Akım Tesisleri Yönetmeliği’ne ve Elektrik Tesislerinde Topraklamalar Yönetmeliği’ne uygun olarak PLC ve otomasyon uygulamalarını yapma

• Çeşitli endüstriyel elektronik devrelerini yapma

• Mikrodenetleyici devreleri yapma ve kodlama

Alan programının toplam eğitim süresi 4 öğretim yılı olarak planlanmıştır.

MEZUNİYET

Mezun olan öğrenciye, alan ve dalını gösteren diploma ve iş yeri açma belgesi ile birlikte seçmeli meslek dersleri ile ulaşabileceği ilgili mesleklere ait sertifika verilmektedir. Mesleki ve teknik ortaöğretim programlarından mezun olanlardan isteyenlere, Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi kapsamında, öğrenim süresince kazandıkları temel yeterlilikler hakkında bilgiler içeren Europass sertifika/diploma ekiyle alınan ve başarılan öğrenme birimini, mesleki eğitim gördüğü veya stajını yaptığı işletmenin adını gösterir belge düzenlenir.

MTOK NEDİR?

Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarının kısaltılmasıdır. Üniversite kılavuzunda bir bölümün yanında eğer M.T.O.K. yazıyorsa; bu, o bölüme yalnızca ilgili mesleki ve teknik liselerden mezun olan öğrencilerin yerleşebileceği anlamına gelir. M.T.O.K. uygulamasından önce LYS puan türüyle öğrenci alan özellikle mühendislik gibi bölümlerde meslek ve teknik lise öğrencilerinin girmesi bir hayli zordu. Meslek lisesi ve teknik liselerde okuyan öğrencilerin 9. sınıftan sonra daha çok meslek dersi alması bunun yanında LYS sınavının içeriğini oluşturan ders ve konuların büyük çoğunluğunu görmemesi, bu öğrencileri yarışta geride bırakıyordu. M.T.O.K. uygulamasıyla getirilen yenilik bu okullara sadece ilgili mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından mezun öğrencilerin yerleşebilmesidir. Bu sayede teknoloji fakülteleri kurularak başta mühendislik bölümleri olmak üzere meslek ve teknik lise mezunu öğrencilere daha bir çok bölümün önü açılmıştır. M.T.O.K. bölümlerine o alana giriş hakkı olan mesleki teknik eğitim öğrencileri dışında başka mesleki teknik eğitim öğrencileri ve normal lise eğitimi almış öğrenciler (Düz, Anadolu, Fen, Sosyal Bilimler lisesi vb. ) seçim yapamazlar, tercih yapıp M.T.O.K. bölümlerini kazansalar bile bu bölümlerde okuyamazlar. Bu M.T.O.K. bölümlerini tercih edecek mesleki ve teknik eğitim almış öğrencilerin OBP (ortaöğretim başarı puanları) 0,12 ile çarpılır ve bunun dışında ek puan ya da ayrıcalık tanınmaz.

Bu fakültelere yerleşen öğrenciler eksik oldukları matematik ve fen dersleri için bir yıl intibak eğitimi alacaklardır. Bu fakültelerde eğitim daha çok uygulamaya dayalı olacaktır. 8 dönemlik eğitimlerinin son döneminde bu öğrenciler iş yeri eğitimi alacaklardır.

ELEKTRİK-ELEKTRONİK TEKNOLOJİSİ ALANI HERHANGİBİR DALINDAN MEZUN ÖĞRENCİLERİN  GİREBİLECEĞİ MTOK BÖLÜMLERİ

MÜHENDİSLİK VE TEKNOLOJİ FAKÜLTELERİ

  • Adli Bilişim Mühendisliği
  • Bilgisayar Mühendisliği
  • Bilişim Sistemleri Mühendisliği
  • Biyomedikal Mühendisliği
  • Elektrik-Elektronik Mühendisliği
  • Elektrik ve Haberleșme Mühendisliği
    • Endüstriyel Tasarım Mühendisliği
    • Enerji Sistemleri Mühendisliği
    • Mekatronik Mühendisliği
    • Havacılık Elektrik ve Elektroniği (YO)
    • İș Sağlığı ve Güvenliği (YO)
    • Uçak Elektrik-Elekronik (YO)

ÖN LİSANS PROGRAMLARI  MYO Tercihinde Ek Puan

Elektrik-Elektronik Teknolojisi Alanı mezunları, mezuniyet alanlarının devamı sayılan ön lisans programlarına yerleştirilirken OBP’nin 0,06 katsayısı ile çarpımından elde edilecek ek puanları da yerleştirme puanlarına eklenecek. Ek Puan en az 15 puan, en fazla 30 puandır. Bu ek puanlardan yararlanmak için adayların ilgili puan türünde 150 veya daha yüksek puan almış olmaları gerekmektedir.

EK PUAN VERİLECEK ÖN LİSANS PROGRAMLARI

  • Alternatif Enerji Kaynakları Teknolojisi
  • Biyomedikal Cihaz Teknolojisi
  • Elektrik
  • Elektrik Enerjisi Üretim, İletim ve Dağıtımı
  • Elektrikli Cihaz Teknolojisi
  • Elektronik Haberleşme Teknolojisi
  • Elektronik Teknolojisi
  • Enerji Tesisleri İşletmeciliği
  • Grafik Tasarımı
  • Hibrid ve Elektrikli Taşıtlar Teknolojisi
  • İş Sağlığı ve Güvenliği
  • Kontrol Otomasyon Teknolojisi
  • Mekatronik
  • Mobil Teknolojisi
  • Nükleer Teknoloji ve Radyasyon Güvenliği
  • Otomotiv Teknolojisi
  • Radyo ve Televizyon Teknolojisi
  • Raylı Sistemler Elektrik ve Elektronik Teknolojisi
  • Sahne Işık ve Ses Teknolojisi
  • Uçak Teknolojisi
  • Silah Sanayi Teknikerliği

Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile Kariyer Fırsatlarını Artırabilirsiniz!

Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ön lisans mezunlarının 4 yıllık lisans programlarına geçiş yapabilmesini sağlayan sınavdır. Bu sınava meslek yüksek okulu veya açık öğretim ön lisans mezunları katılabilmektedir. Ön lisanstan lisans programına geçişi sağlayan bu sınav kariyer fırsatlarını artırmak isteyen herkese avantaj sağlamaktadır. Sınavdaki konu dağılımı ve katılımcı kitlesinin benzerliği sınavın avantajlarını artırmaktadır.

DGS’nin ön lisans öğrencileri için avantajları;

4 yıllık bir lisans programına yerleşmenin en kısa yolu DGS’dir.

DGS konuları, YKS konularına göre daha az. DGS’de sorumlu olunan dersler sadece Matematik ve Türkçedir.

Okul puanı düşük olan bir öğrenci, sınava yönelik planlı ve disiplinli bir şekilde hazırlanarak DGS’de başarılı olabilir. DGS, ÖSYM’nin yaptığı sınavlar arasında kolay denebilecek bir sınavdır.

YKS’ye her yıl ortalama iki milyon öğrenci girmektedir. DGS’de ise bugüne kadar en yüksek katılım 300 bin kişi olarak gerçekleşmiştir.

YKS’de kazanma oranı daha düşük iken, DGS’de kazanma oranı daha yüksektir.

Kısacası DGS, içerik ve sınav formatı olarak diğer sınavlara göre daha kolay olduğu için sınava hazırlık süreci de daha kolaydır. Adayları iyi bir çalışma planlaması ile hazırlık sürecini tamamlarsa kolay bir şekilde hedefledikleri puana ulaşabilirler.