EĞİTİM ÖĞRETİM VE MESLEK
Bilim ve teknolojide yaşanan hızlı değişim, bireyin ve toplumun değişen ihtiyaçları, öğrenme öğretme teori ve yaklaşımlarındaki yenilik ve gelişmeler, bireylerden beklenen rolleri de doğrudan etkilemiştir. Bu değişim; bilgiyi üreten, hayatta işlevsel olarak kullanabilen, problem çözebilen, eleştirel düşünen, girişimci, kararlı, iletişim becerilerine sahip, empati yapabilen, topluma ve kültüre katkı sağlayan vb. niteliklerdeki bir bireyi tanımlamaktadır. Bireylerin ve toplumların eğitimden beklentilerinde ön planda meslek edinme yer almaktadır. Mesleki eğitim; millî eğitim sisteminin bütünlüğü içinde tarım, sanayi ve hizmet sektörleri ile birlikte tüm mesleki ve teknik eğitim hizmetlerinin planlanması, araştırılması, geliştirilmesi, düzenlenmesi ve koordineli yönetim, denetim ve öğretim etkinliklerini kapsamaktadır. Mesleki ve teknik eğitim uygulamaları içinde yer alan belli plan ve program dâhilinde yapılan bu eğitim faaliyetlerinin amacı, toplumun devamlılığını sağlayacak uzman bireyler ve üretimin her kademesinde ihtiyaç duyulan nitelikli ara eleman gücü yetiştirmektir
Mesleki ve teknik eğitim alan programları, bireyleri iş hayatına hazırlamak amacıyla tasarlanmış olup iş gücü piyasası ihtiyaçları ve iş analizi yaklaşımını esas alır. Bu yaklaşımda meslekler analiz edilerek meslek profili tanımlanır ve meslek elemanının yapması gereken iş/görev ve işlemler belirlenir. Bir yandan öğretim programı, söz konusu iş ve işlemleri yerine getirebilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri, tutum ve tavırları kazandırmayı dersler ve kazanımları yoluyla ortaya koyarken eğitim etkinlikleri bu çerçeveye uygun olarak bireyleri iş hayatına hazırlayacak şekilde planlanır.
Eğitim sistemimizin temel amacı değerlerimiz ve yetkinliklerle bütünleşmiş bilgi, beceri ve davranışlara sahip bireyler yetiştirmektir. Bilgi, beceri ve davranışlar, öğretim programlarıyla kazandırılmaya çalışılırken değerlerimiz ve yetkinlikler bu bilgi, beceri ve davranışların arasındaki bütünlüğü kuran bağlantı ve ufuk işlevi görmektedir.
Çağımızda yaşanan gelişmeler; mesleklerin, ticaretin ve ekonominin çeşitlenmesinin nedenlerinden biri hatta en önemlisidir. İş piyasasının araçlarının çeşitlenmesi, sanal ortamın sıklıkla kullanılması, yüz yüze iletişimi zayıflatmıştır. Bu hızlı değişim, yapılan işte ve üretilen malların kalitesinde insan unsurunun ne denli önemli olduğunu ortaya koymuştur.
Millî, manevi, ahlaki ve insani tüm değerlere sahip meslek elemanlarının yetiştirilmesi; esnaf ve sanatkârlar arasındaki güven ve iş birliğinin canlandırılması; nezaket, sevgi, saygı vb. değerlerin iş hayatında hayat bulması toplumsal ihtiyaç hâline gelmiştir. Meslek örgütleri -Ahilik teşkilatı başta olmak üzere- Türk toplumunun meslek hayatının yanında sosyal ve kültürel hayatını da düzenlemiştir.
Ahlaki ilkeler çerçevesinde işini yapan meslek erbabı diğer meslektaşlarından her zaman bir adım öne çıkmaktadır. Ahilik kültürü, meslek ahlakının tarihimizdeki en önemli örneğidir. Bu kültürün yapı taşları olan sevgi, saygı, yardımlaşma, hayırseverlik, iş birliği, doğruluk, dürüstlük ve güvenilirlik gibi değerlerin yaygınlaşması iş ve ticaret dünyasına dinamizm kazandıracaktır.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI
5.1.ÖĞRETİM PROGRAMININ AMAÇLARI
Bilişim teknolojileri son yıllarda baş döndürücü bir hızla gelişerek tüm dünyada yaygın hâle gelmiştir. Bu gelişim hayatı bir yandan kolaylaştırmış, diğer yandan da veri güvenliği ve kişisel güvenliğin korunması sorunlarını ortaya çıkarmıştır. Gelişen teknoloji ile üretilen yazılımların, teknolojilerin ve sağlanan hizmetlerin herkes tarafından kullanılabilmesi için özellikle hızla küreselleşmiş olan bu sektörde rekabet büyük yoğunluk kazanmakta ve sektörün korunması ve rekabet gücünün geliştirilmesi için özel politikalar uygulamaktadır.
Bilişim Teknolojileri Alanı Çerçeve Öğretim Programı’nda aşağıdaki dallar yer almaktadır.
1. Yazılım Geliştirme
2. Ağ İşletmenliği
Bu doğrultuda Bilişim Teknolojileri alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır.
Bu programı tamamlayan öğrenciye aşağıdaki ortak bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
• Yeni çağ becerileri ve tasarım odaklı düşünme yaklaşımı doğrultusunda “meslek etiği ve ahilik, iş sağlığı ve güvenliği, teknolojik gelişmeler ve endüstriyel dönüşüm, çevre koruma, girişimci fikirler, iş kurma ve yürütme, fikrî ve sınai mülkiyet hakları” konularında mesleki gelişim sağlayacak beceriler kazanma
• Temel algoritma, görsel blok programlama ve programlama işlemlerini yapma
• İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak bilişim etiği, bilgi güvenliği, fikri mülkiyet, sanayi devrimleri, dijital dönüşüm ve endüstri 4.0 teknolojileri, bilgisayar montajı yapma ve ağ temellerini kullanma
• Teknik resim kurallarına uygun çizimler yapma, bilgisayarda üç boyutlu tasarım yaparak hazırlanan tasarımların baskısını alma
Yazılım Geliştirme Dalı
• Nesne tabanlı programlama teknikleri ile proje yapma, geliştirme, veri tabanı kullanım yöntemlerini uygulama
• İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak giriş ve çıkış cihazları, sensörler, göstergeler, ekranlar ve motorları kullanarak işlevsel bir aygıt oluşturma
• Web sitesi tasarımı, dinamik programlama, veri tabanı işlemleri ve web sitesini yayınlama
• Mobil uygulamalar yapma
• Görüntü işleme ve görsel efekt tekniklerini uygulama
Ağ İşletmenliği Dalı;
• İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak anahtar cihazının yapılandırılması ve ağ üzerinde anahtarlama işlemleri yapma
• İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak giriş ve çıkış cihazları, sensörler, göstergeler, ekranlar ve motorları kullanarak işlevsel bir aygıt oluşturma
• İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak yönlendirme cihazının yapılandırılması ve ağ üzerinde yönlendirme
• Bilgi toplama teknikleri, ağ güvenliğini sağlama ve güvenlik yöntemlerini uygulama
• İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak sunucu işletim sistemi kurulumu ve yönetimini yapma
Alan programının toplam eğitim süresi 4 öğretim yılı olarak planlanmıştır.
MEZUNİYET
Mezun olan öğrenciye, alan ve dalını gösteren diploma ve iş yeri açma belgesi ile birlikte seçmeli meslek dersleri ile ulaşabileceği ilgili mesleklere ait sertifika verilmektedir. Mesleki ve teknik ortaöğretim programlarından mezun olanlardan isteyenlere, Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi kapsamında, öğrenim süresince kazandıkları temel yeterlilikler hakkında bilgiler içeren Europass sertifika/diploma ekiyle alınan ve başarılan öğrenme birimini, mesleki eğitim gördüğü veya stajını yaptığı işletmenin adını gösterir belge düzenlenir.
ÜNİVERSİTE PROGRAMLARI
Herhangi bir mesleki ve teknik ortaöğretim kurumunun Bilişim Teknolojileri Alanından mezun olan öğrenciler, aşağıdaki tabloda alanlarının devamı niteliğinde olan önlisans (2 Yıllık) bölümleri tercih etmesi durumunda ilgili TYT Puanına, OBP´sinin 0,12 ile çarpımından elde edilecek puan ile 0,06 ile çarpımından elde edilecek ek puanın toplanması sonucunda oluşan Yerleştirme Puanı kullanılacaktır.
Örnek:
Diploma notu 80 olan bir Bilişim Teknolojileri Alanı Mezunu öğrencinin aşağıdaki bölümlerden birisini tercih etmesi durumunda aşağıdaki yerleştirme puanı kullanılır:
OBP: 80 x 5 = 400
400 x 0,12 = 48
400 x 0,06 = 24 (ek puan)
AOBP = 48 + 24 = 72
(TYT PUANI) + 48 = Yerleştirme Puanı (Alanı dışındaki tüm önlisans bölümlerini tercih ettiklerinde kullanılacak puan)
(TYT PUANI) + 72 = Yerleştirme Puanı (ek puanlı) (Aşağıdaki tabloda yer alan önlisans bölümlerini tercih ettiklerinde kullanılacak puan)
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI MEZUNLARININ EK PUAN ALABİLECEKLERİ ÖNLİSANS BÖLÜMLERİ |
||||
BÖLÜM ADI |
YKS PUAN TÜRÜ |
ÖĞRENİM SÜRESİ |
|
|
Bilgisayar Destekli Tasarım ve Animasyon |
TYT |
2 |
||
Bilişim Güvenliği Teknolojisi |
TYT |
2 |
||
Bilgisayar Operatörlüğü |
TYT |
2 |
||
Bilgisayar Programcılıgı |
TYT |
2 |
||
Bilgisayar Teknolojisi |
TYT |
2 |
||
Çok Boyutlu Modelleme ve Animasyon |
TYT |
2 |
||
Dijital Fabrika Teknolojileri |
TYT |
2 |
|
|
internet ve Ağ Teknolojileri |
TYT |
2 |
||
Mobil Teknolojileri |
TYT |
2 |
||
Saglık Bilgi Sistemleri Teknikerliği |
TYT |
2 |
||
Sanal ve Arttırılmış Gerçeklik |
TYT |
2 |
||
Siber Güvenlik |
TYT |
2 |
||
Siber Güvenlik Analistliği ve Operatörlüğü |
TYT |
2 |
|
|
Web Tasarımı ve Kodlama |
TYT |
2 |
M.T.O.K. Kontenjanı: Bu bölümleri yalnızca mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının ilgili alanlarından mezun olan öğrenciler tercih edebilirler.
M.T.O.K. bölümlerine meslek lisesi öğrencileri eğer alanlarına uygun ise 0,12 AOBP'li puanlarıyla yerleşirler. Yani ek puan alamazlar. Ancak yalnızca kendileri gibi meslek lisesi çıkışlı adaylardan ilgili alanlardan mezun olan adaylarla yarışarak bu bölümlere yerleştirilirler. Bu durum da sınırlı sayıda adayla yarıştıkları için büyük bir avantaj sağlar. M.T.O.K. Kontenjanı bölümlerini normal lise çıkışlı adaylar tercihlerinde gösteremezler.
ÖRNEK AOBP HESAPLAMASI:
Diploma notu 80 olan bir Bilişim Teknolojileri Alanı Mezunu öğrencinin tercih ettiği tüm lisans puanlarında aşağıdaki yerleştirme puanı kullanılır:
OBP: 80 x 5 = 400
400 x 0,12 = 48
(EA,SÖZ,SAY,DİL PUANI) + 48 = Yerleştirme Puanı (Alanı içindeki ve dışındaki tüm lisans bölümlerini tercih ettiklerinde kullanılacak puan)
Teknoloji/Sanat ve Tasarım/TurizmFakületerinde genellikle M.T.O.K kontenjanlarından giren öğrencilere Matematik, Fizik vb. derslerden 1 Yıl hazırlık sınıfı uygulaması yapılır. Bazı üniversiteler hazırlık sınıfı için muafiyet sınavı yapabilir. Eğer öğrenci bu sınavdan başarılı olursa direkt olarak 1. sınıftan eğitimine başlayabilir.
Bilişim Teknolojileri Alanından mezun olan bir öğrenci aşağıdaki tablodaki M.T.O.K. bölümlerini tercih ederse bu avantajı elde eder.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI MEZUNLARININ M.T.O.K KONTENJANLARI |
||||
BÖLÜM ADI |
YKS PUAN TÜRÜ |
ÖĞRENİM SÜRESİ |
|
|
Adli Bilişim Mühendisliği (M.T.O.K.) |
SAY |
4 |
||
Bilgisayar Mühendisliği (M.T.O.K.) |
SAY |
4 |
||
Bilişim Sistemleri Mühendisliği (M.T.O.K) |
SAY |
4 |
||
Elektrik-Elektronik Mühendisliği (M.T.O.K.) |
SAY |
4 |
||
Yazılım Mühendisliği (M.T.O.K.) |
SAY |
4 |
Kaynak: https://www.osym.gov.tr/
Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile Kariyer Fırsatlarını Artırabilirsiniz!
Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ön lisans mezunlarının 4 yıllık lisans programlarına geçiş yapabilmesini sağlayan sınavdır. Bu sınava meslek yüksek okulu veya açık öğretim ön lisans mezunları katılabilmektedir. Ön lisanstan lisans programına geçişi sağlayan bu sınav kariyer fırsatlarını artırmak isteyen herkese avantaj sağlamaktadır. Sınavdaki konu dağılımı ve katılımcı kitlesinin benzerliği sınavın avantajlarını artırmaktadır.
DGS’nin ön lisans öğrencileri için avantajları;
4 yıllık bir lisans programına yerleşmenin en kısa yolu DGS’dir.
DGS konuları, YKS konularına göre daha az. DGS’de sorumlu olunan dersler sadece Matematik ve Türkçedir.
Okul puanı düşük olan bir öğrenci, sınava yönelik planlı ve disiplinli bir şekilde hazırlanarak DGS’de başarılı olabilir. DGS, ÖSYM’nin yaptığı sınavlar arasında kolay denebilecek bir sınavdır.
YKS’ye her yıl ortalama iki milyon öğrenci girmektedir. DGS’de ise bugüne kadar en yüksek katılım 300 bin kişi olarak gerçekleşmiştir.
YKS’de kazanma oranı daha düşük iken, DGS’de kazanma oranı daha yüksektir.
Kısacası DGS, içerik ve sınav formatı olarak diğer sınavlara göre daha kolay olduğu için sınava hazırlık süreci de daha kolaydır. Adayları iyi bir çalışma planlaması ile hazırlık sürecini tamamlarsa kolay bir şekilde hedefledikleri puana ulaşabilirler.